Глава 71

Глава 71

О ИЗБРАНИИ БЛАГОВEРНАГО И БЛАГОРОДНАГО ВЕЛИКОГО
ГОСУДАРЯ ЦАРЯ И ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ МИХАИЛА ФЕОДОРОВИЧА
ВСЕА РУСИИ САМОДЕРЖЬЦА НА МОСКОВСКОЕ ГОСУДАРЬСТВО
И НАД ПРОЧИМИ ГОСУДАРЬСТВЫ РОСИЙСКИА ДЕРЖАВЫ
И О ПОСТE И О МОЛИТВE ВСEХ ПРАВОСЛАВНЫХ ХРИСТИАН

Егда Господь сокруши главы прегордых змиев Поляков и Латин и христоненавистных Руских измeнников, в царьствующем и превелицем градe Москвe власть же тогда предержаху всеа Росийскиа державы бояре и воеводы и прочии, иже от царьского синклита суще и, Богу спомогающу, поелику возможно им, воеводствоваху, судяще и обладающе, яко же лeпо бe, поновляюще же и строяще в царьском дому и во всем царьствующем градe вся опроверженаа и разсeченнаа. Храмы же святыя, оскверненыя от окааных Лютор, повелeшя паки украшати комуждо по силe своей и освящати святым священием и всяко безлeностно и тщательно строяще во всей Росии. Лжи же ласкатели, иже и прежде от врага научившиися, и злу начинатели, тии и тогда мятуще в воиньствe и свар велик творяще, шепчюще неправеднаа во ушеса державствующих. И сего ради не бысть совeта блага между воевод, но вражда и мятежь. Казацкого же чина воиньство многочислено тогда бысть и в прелесть велику горше прежняго впадошя, вдавшеся блуду, питию и зерни, и пропивше и проигравше вся своя имeниа, насилующе многим в воиньствe паче же православному христианству. И исходяще из царьствующаго града во вся грады и села и деревни, и на путeх грабяще и мучаще немилостивно сугубeйши перваго десяторицою. И кто может изглаголати тоя бeды, тогда сотворшиася от них? Ни един бо от невeрных сотвори толика зла, еже они творяху православным христианом, различно мучаще.

И бысть во всей Росии мятежь велик и нестроение злeйши перваго; боляре же и воеводы, не вeдуще, что сотворити, зане множество их зeло и в самовластии блудяху, но положивше все свое упование на Содержащаго всяческаа Всесильнаго в Троицe славимаго Бога и собраша вся митрополиты и архиепископы и епископы, архимариты и игумены и весь освященный собор и все народное множество православных христиан; и заповeдавше первeе в царьствующем градe Москвe, посем послашя во вся грады Росийскиа державы от всего освященнаго собора, да постятся три дьни вси православнии христиане и да молят Прещедраго и Многомилостиваго Владыку и Бога и Пречистую Его Матерь о устроении всея Рускиа земли, и дал бы Господь Бог царя и государя всея Русии и над прочими государьствы Росийскиа державы и устроил бы полезнаа всему православному христианству.

По всей же Росии вси православнии христиане моляхуся Богу о сем, прилежно постящеся три дьни, не ядуще, ни пиюще с женами и з дeтьми и с сущими млeко младенцы. О колика благость Господня и колико суть к нам милосердие Его и неизреченнаа милость! Егда в скорбeх наших от всея душя возопихом к Нему, тогда Господь Бог умилосердися над Московским государьством и призрe милостию на весь христианьский род Росийскиа державы, иже и всегда близь есть всeм, призывающим Его истинною. И услыша молитву и воздыхание убогих раб своих и, яко нeкое дарование духовно, в совeт подаст рабом своим. И сперва убо начашя помышляти о благовeрном и богохранимом сем государe; и глаголюще койждо к ближнему своему, яко достойно во истинну быти царем и государем всея Русии братаничю1 блаженнаго и великого государя царя и великого князя Феодора Ивановича всея Росии, сыну Феодора Никитича Романова, благочестивому и благородному великому государю Михаилу. Господь же той совeт их благий и в дeло произведе. И прежде убо написавше о избрании царьском великого государя царя и великого князя Михаила Феодоровича всеа Русии самодержца койждо своего чину писание, таже приходят в Богоявленской монастырь на подворье Святыя Живоначальныя Троица Сергиева монастыря х келарю старцу Авраамию Палицыну многие дворяне и дeти боярские и гости многих розных городов, и атаманы и казаки, и открывают ему совeт свой и благое изволение. Принесошя же и писаниа своя о избрании царьском и молят его, да шед возвестит о сем державствующим тогда бояром и воеводам. Старец же о сем возрадовася и много похвалив благий совeт их и от радости многих слез исполнився; и вскорe шед, возвeщает всему освященному собору, и бояром, и воеводам, и царьскому синьклиту. Они же, слышавше, благодариша Бога о преславном начинании.

Заутра же снидошяся митрополиты и архиепископы и епископы и весь освященный собор и бояре и воеводы и весь царьский синьклит и, совeтовавше, избрашя царем государем на все Московское государьство благовeрнаго и благороднаго великого государя Михайла Федоровича и о избрании его царьском тако же написаша. Потом же посылают на Лобное мeсто Рязанского архиепископа Феодорита, да Троицкого келаря старца Авраамиа, да Новово Спасского монастыря архимарита Иосифа, да боярина Василья Петровича Морозова. И послаша их на Лобное мeсто к вопрошению всего воиньства и всего народа о избрании царьском. Собрану же тогда к Лобному мeсту всему сонму Московского государьства бесчислено множество народа всeх чинов, дивно же тогда сотворися. Невeдущим народом, чесо ради собрани, и еще прежде вопрошениа во всем народe, яко от единeх уст вси возопишя: «Михаил Феодоровичь да будет царь и государь Московскому государьству и всеа Рускиа державы». Божиим изволением и умолением всего освященного собору и от всего царьского синьклиту и всего воиньства и от всенароднаго множества всeх чинов и всeх православных христиан избран бысть на Московское государьство царем и государем благовeрный и благородный, Богом избранный и Богом помазанный великий государь Михаил Феодоровичь, братаничь блаженнаго великого царя государя Феодора Ивановича всеа Русии в лeто 7120-го (1612 г.).

Но и сие всeм извeстно бысть, яко не от человeк, но во-истинну от Бога избран великий сей царь и государь. Егда убо писаньми о избрании его царском утвержающеся и, койждо чин себe написавше, снесоша же во общее свидетельство, и не обрeтеся ни в едином словеси разньствиа, но, яко во едино собравшеся, написашя. От Колуги же и от Сeверских градов о избрании царя государя Михаила Федоровича всеа Русии принесено бысть писание к Москвe в тоже время Колуским гостем Смирным Судовщиковым с товарыщи, и тако же не разньствоваху ни в едином словеси. Сие же бысть по смотрeнию единого Всесильнаго Бога.



Оглавление

Богослужения

30 марта 2024 г. (17 марта ст. ст.)

Частые вопросы

Интересные факты

Для святой воды и масел

Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.