Глава 56

Глава 56

О ОСКУДEНИИ ДЕНЕЖНЫЯ КАЗНЫ
В ДОМУ ЧЮДОТВОРЦА СЕРГИА

Подобает нам и о сем вкратцe побесeдовати и изъявити, что ради велико бысть оскудeние денежнeй казнe во обители чюдотворца. Проидохом иже о велицей обители сей многая древняя исписаниа от благовeрнаго великого князя Дмитриа Ивановича Донского даже и до блаженнаго великого царя Феодора Ивановича всея Русии. И ни от единого прежних государей обидима бысть обитель сия, дом Пресвятыя и Пребезначальныя Троица и чюдотворца Сергиа, но паче от своих царских сокровищ вси, снабдяще ю, почитаху. И аще кто от державных и взят что по благословению нeких ради потреб нужных, то паки вскорe возвращаху. Овии же и сугубо приносяще взимаемое. И тако молитвами чюдотворца и их государей вeрою, паче же заступлением Матере Слова Божиа сиаше во всей Росии обитель сиа, яко солнце или яко луна посредe звeзд. По велицем же царe Феодорe Ивановичe восприемник бывает царьства его Борис Феодоровичь, и той велию вeру стяжа к дому Пресвятыя Троица. И не вeм, что бысть ему: той первeе взят ис казны чюдотворца взаймы на ратных людей 15,400 рублев. По Борисe же Божиим попущением грeх ради наших восхищает царьство его еретик розстрига Григорий Отрепъев. И той по своему злому еретическому нраву взят ис казны чюдотворца 30,000 рублев. И того суд Божий вскорe постиже, злe скончася. Потом же царь Василей Ивановичь Шуйской, и той взят изо обители первeе 18,355 рублев, второе же взят у келаря старца Авраамиа Палицына во осад на Москвe 1,000 рублев, паки же третие взят на Москвe же во осад 900 рублев. И всего взято бысть ис казны чюдотворца Сергиа при царe Борисе, и при Ростриге и при царe Василии денег 65,655 рублев. И от того во обители перваа скудость денгам бысть.

ПОСЛEДНЯЯ ЖЕ И КОНЕЧНАЯ
СКУДОСТЬ СИЦЕ БЫСТЬ

По отбeжании от Троицкого Сергиева монастыря гетмана Петра Сапeги с Польскими и Литовскими людьми и Александра Лисовскаго с Рускими измeнники и граду отворившуся, во обители же оставшии иноцы и мирстии людие благодарственыя хвалы и пeсни Богови и чюдотворцом возсылающе. За терпeние же свое и великиа скорби, бывшиа во осадe от царьствующаго чающе велику почесть и жалование восприати. Но не сбысться се: его же чааху, не восприаху; мнози же и своего лишишяся и вмeсто великиа почести и даров сами обнажени бышя. О сем убо нынe нам слово предлежит.

Царь же Василий, слышав о отбeжании Литвы от Троицкаго Сергиева монастыря, зeло возвеселися сердцем, благодарив Бога; но аще и благочестив сый царь и благовeрен, но обаче подстрeкаем нeкоими небоящимися Бога, глаголю же Григориа Елизарова, Василиа Янова, Томила Луговского, и поползеся1, яко человeк. Не воспомянув суда неумытнаго Судии и не умилися о разорении обители во обстоянии ратных. И что сотвори царь Василий дому чюдотворца? И воздает за благая злая, и напаает вмeсто меда пелыни2; и забывает помощь и молитвы чюдотворца; и оставшееся, чeм строити дом чюдотворца по велицем разорении, та вся расхищает.

Присылает убо во обитель Живоначальные Троицы дьяка Семейку Самсонова. Архимарит же Иасаф з братьею вину пришествиа его увeдeвше и ужасошяся; и воздаанию сему зазрeвше, и абие посылает к державному молебное писание и восписует о сем х келарю старцу Авраамию, тогда ему бывшу на Москвe у Богоявлениа. Авраамий же вскорe входит к царю, многи слезы о сем пред ним пролия, возражая его от толика совeта; и полагает пред ним грамоту писание архимарита Иасафа. По сем молит и воспоминает ему о оскудeнии денежныя казны, и колико взято бысть, яко же преди писася; по сем же показуа ему писание о разорении обители во обстояние ратных, яко от подкопов и от слухов и от пушечного бою башни и стeны градныя разсeдошяся, а в ыных мeстeх мало и не падошя; и строениа во обители службы и келии брацкиа бес покрова бышя, и многие келии и службы в монастырe погорeли; и купно рещи: внутрь обители и внe мельницы и всякия службы растлeшяся и раскопаны; и волости и села со всeм людским сонмом огнем и мечем потреблены бышя; и яко во всeх монастырских селех на завод остася ржи всeяно только 5 четей. Царь же воздыханьми и плачевным образом показуяся зeло сeтуя3, дeлом же не тако.

И паки восписует во обитель к Семейкe Самсонову. Семейка же по повелeнию державнаго достальных осадных сидeльцов повелe всeх грабити неповинно: не токмо мирскую чадь и вдов, но и иноков и священных чин и останцы монастырскии и до послeдняго плата, ими же горкиа слезы утираху. Образ же сея лютости и безчеловeчиа не невeдом бысть во всем царствующем градe Москвe. По сем же взят послeднюю казну, издавна старое сокровище, дачи государей великих князей и царей, и боляр, и прочих христолюбцов, сосуды златыя и сребреныя позлащены, иже велицей цeнe достойны. Оставляет же во обители от сосуд сребряных малаа нeкаа и худeйшаа. И от сего до конца оскудe казна во обители чюдотворца. И яко же царь Василий небрег святых почитати, того ради и святых святый Господь самого пренебреже, яко же конец о нем являет.



Оглавление

Богослужения

6 мая 2021 г. (23 апреля ст. ст.)

Четверг Светлой седмицы. Вмч. Георгия Победоносца (303). Иверской иконы Божией Матери (второе обре́тение списка иконы 2012). Мц. царицы Александры (303). Мчч. Анатолия и Протолеона (303). Прп. Софии (1974). Сщмч. Иоанна Ансерова пресвитера (1940).
16:45 Вечернее богослужение
Успенский собор

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.