Глава 8

Глава 8

СКАЗАНИЕ, ЧТО РАДИ ТРОИЦКОЙ
СЕРГИЕВ МОНАСТЫРЬ ДОЛГО ВРЕМЯ БЫСТЬ ВО ОСАДЕ

Наказуя убо Господь всегда нас не престает и прибeгающих к Нему приемлет, отвращающих же ся з долготерпeнием ожидает; и сего ради попусти ны в самовластии быти, да егда в сeтeх, неразсуждаа о себe, увязнем и, ниоткуду помощи не обрeтше, вскорe к Нему умнии очи возведем и оттуду помощь получим. Сице убо попусти Господь Бог владeтельствующих нами первeе попрателя иноческому чину розстригу Григориа Отрепьева, возвавшагося царьским сыном Димитрием Ивановичем всея Русии и на царьский степень возшед; и не в долго время той Григорий достойную месть прием от Бога, злe скончася.

Потом же в того мeсто ин назвася. И достизает и до царьствующаго града Москвы, но не приемлем бывает. Всюду же в Росии слух о нем протече, и сего ради вси воры к нему собрашяся: не на царьский убо престол того возвести, но вся древняя царскаа сокровища истощити. Вся же Росиа от ложных царей злe стражет, и богатство от всeх градов на цари отъемлемо бывает. Народ же от окольних стран всюду мечь поядает. Росии убо всей царь Василий Ивановичь нарицается, от Тушинскаго же вора все Росийское государьство разоряется. Мали же нeции гради в Помории не соблазнишяся, и тии по крестному цeлованию правяще к Московскому государьству. Инии же далняго ради отстояниа крeпостны бышя врагом Росийским, Поляком и измeнником Сиверским. Труден же путь бывает отвсюду приходити к Москвe всeм доброхотствующим по правдe: облегошя бо врази царьствующий град во округ, и на всeх путeх хотящеи к нему притекати побиваеми бывают. И ради неимeниа всякых потреб конечнe град Москва во озлоблении бывает. От него же избeгающеи и не хотяще ко врагом прилагахуся, и надежно1 о сем врази веселяхуся.

Не мало же время способствующе граду приходящеи людие, яже от Троица Живоначалныя Сергиева монастыря, ово убо прямо, ово же преимаясь преко инeми тeсными стезями и лeсы2 нужно проходяще даже и до самого царьствующаго града и ту со избранными вои и со извeстными хранители пред всeм народом всегда обрeтающеся. Лестцы же, отбeгающеи от царя Василиа, всегда сицевая Вору с Поляки возвeщают. Сих же врагов христианских на дом Пресвятыя Троица завистию сердца растаевают. Долго же время под Москвою стояще и хотяще ю себe покорити. Но Всевидящему Оку недовeдомая изволившу сотворити. Всяко убо царь Василий сим сопротивляяся; дани и оброки от царьства своего приемля по Троицкой дороги приходящаа вся воином раздаваа. Измeнницы же от его руки даемаа приимаху и въскорe сребролюбиа ради и кровопролитиа ко врагом притекаху. Царьствующий же град Москва сих ради измeны всяко колеблется, но, искусившися от Гриши и от Петруши, и того Вора не приемлют. И прилежащеи отвсюду пути Польских ради приходов затвержены бывают: Поляки бо часто прихождаху, Московские посылки побивающе.

Велика же тогда польза царьствующему граду бысть от обители чюдотворца Сергиа ради святых его молитв: иже бо к морю на полнощь живущии людие на краех Студеного моря окиана к царьству всяк промысл возвeщают и способляют. От Великого бо Новаграда и от Вологды и по Двинe рeцe до моря и на восток вся Сибирская земля и яже за нею вси способствоваху к Москвe. Тако же и от Нижегородскиа земли и от Казани вси безизмeнно служаще и ис тeх всeх прежереченных мeст, егда кому некуды минути, то вси во обитель чюдотворца притекаху.

Тогда же в той велицeй лаврe архимариту Иасафу и келарю старцу Авраамью Палицыну, и с прочими доброхотствующими к царьствующему граду, со всeм усердием велико тщание о сем показующе. И велик промысл бываше от обители чюдотворца всeм людем, к Москвe правящим во всякых нужах и в провожениих; и всяку вeсть тeм подаваху и от них восприемляху, себе убо соблюдающе и тeх сохраняюще, до конца монастырьскую казну истощеваху. Вся же Росиа царьствующему граду способствующе, понеже обща бeда всeм прииде; людие же, окрест живущеи обители, не токмо в селeх, но и от градов, мнози притекше со всею домашнею чадию ко обители чудотворца, вeдяще ту молитвы чюдотворца извeстное заступление. И вси обще к царствующему граду в бeдах спострадуют. Воинствующие же людие вси питаеми бывают от трапезы преподобных чюдотворцев; и поелику мощно всяко на смерть предаахуся. О дeлe же братолюбнeм созидаемeм вельми сердца врагов завистию ужасахуся: боящеся окаании да не како, на начальствующее свeтило зряще, и прочии от них отступят и к правдe имут прилагатися. К дому бо великого чюдотворца вся Росиа, яко к солнцу зряще, и на его молитвы концы Росийстии надeющеся, противу врагом крeпляхуся. Но аще и мала искра огня любве Божиа во обители чюдотворца возгорeся, но на послeдок велик пламень добродeтельный распалися. На всeх убо путeх злодeйствующим доброхоты от обители уловляеми бывают. И того ради совeтом их лукавым препона велика сострояется.

Царь же Василий Ивановичь вскорe посла тогда к западным и к полунощным странам: в Дацкую землю, и в Аглинскую, и в Свейскую3 о обидe своей, на Польскаго краля и на своих измeнников с ложным царем, их помощи прося. Ему же отдалeвшеи по морю посланьми и дары велицeми способствуют. Свeйской же король Арцы-Карлус, яко близ предeлу его сущу, и той по суху немало избраннаго воинства на помощь присла. О сем же бeднe и яростнe дышут сердца еретик злочестивых. И немедлено посылают к велику врагу христианску Александру, пану Лисовскому, плeнующу тогда землю Рязанскую, и Володимерскую, и Нижегородскую, и иныя мeста, по Росии живущая, дабы со всeми воинствы к совeту их и к поможению вскорe пришел. Еже и соверши вскорe, кровь пиай человeческую, и грядый со огнем по пути от Владимеря и от Переславля; ударяется стeнам дому чюдотворца. И еже не того ради шествуя сын тмы, нощь едину препроводив, мечем окровавливаа руцe утeшается, первое зло к богоносну мужу показав: начальный посад Клемянтeево и во округ ту жилища человeческа в воздух дымом разлиа. По его же отшествии народ во обители к мукам уготовляется. Трапеза бо кровопролитнаа всeм представляется и чашя смертная всeм наливается.

О СОВEТE ВОРА С ЛИТВОЮ,
ЕЖЕ РАЗОРИТИ ДОМ ПРЕСВЯТЫА ТРОИЦА

Собравшу же ся сонмищу сатанину и отверзшим псом уста своя, и соборуют тщетнаа беззаконии, сицевая глаголющи: «О, царю великий Дмитрий Ивановичь! Доколe стужают великому твоему благородству граворонове сии, вогнeздившиися во гроб каменный и докуду сeдатые пакоствуют нам повсюду? Не токмо убо на путeх вeстников нашых преемлют, от лeс исходяще, яко звeри, посылаемии ими, но и смертем лютым предают без щадости: наипаче же повсюду имeют многи совeтники и вся грады развращают, служащеи сим и любящеи сих; и всeх всяко укрeпляют, еже не покорятися твоему величеству и не брещи о твоем благородии, но служити учат царю Шубину. Печатлeют же всяко писание, с лестми глаголюще: «Да сохранят убо вас всегда молитвы великых чюдотворцев Сергиа и Никона». Кто же убо сей Сергий и Никон? Се убо объяхом всeх воедино, яко гнeздо птичие, и вси стерты бышя от нас, яко птенцы. А сии что суть противу толика множества покоршихся нам? Тебe убо, о великий Росийский браздодержателю, самому извeстно, тако же и нам, яко и от самых царьских полат мнози ту пречернившеся живут. И аще тако имаши небрещи их, могут всегда пакостнаа устрояти нам. Слух же истинен всeм нам возвестися, яко ждут князя Михайла Скопу с черными псы, Свeйскими Нeмцы, и Федора Шереметева с Понизовскими людьми. И тако вкупe вси собравшеся и твердыню сию занявше, могут над нами побeдители показатися. И еще донелиже не укрeпишяся, да повелит твое благородие всяко смирити сих; и аще не обратятся, то разсыплем в воздух прахом вся жилища их».

Велехвально же емлется за се тезоименитый гугнивому4 гетман Сапeга с подручными тому воиньствы и всегорький Александр Лисовский с воры Рускими. И тако на путь злый поспeшаются.



Оглавление

Богослужения

13 апреля 2021 г. (31 марта ст. ст.)

Свт. Иннокентия, митр. Московского, священноархимандрита Свято-Троицкой Сергиевой Лавры (1879). Сщмч. Ипатия, еп. Гангрского (ок. 326). Свт. Ионы, митр. Московского и всея России, чудотворца (1461). Прп. Ипатия целебника, Печерского, в Дальних пещерах (XIV). Прп. Филарета Данилевского (1841). Прп. Аполлония Египетского (IV). Сщмчч. Авды, еп. Персидского, и Вениамина диакона (418–424). Прп. Ипатия, игумена Руфианского (ок. 446). Сщмч. Иоанна Блюмовича пресвитера (1938).
16:45 Вечернее богослужение

Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.