Глава 54

Глава 54

О ГЛАДE ВЕЛИЦЕМ ВО ОСАД БЫВШИЙ НА МОСКВE,
И О ЖИТОПРОДАВЦЕХ, И О УМНОЖЕНИИ ПОТРЕБ
НА ТРОИЦКОМ ПОДВОРИИ В БОГОЯВЛЕНСКОМ МОНАСТЫРE
МОЛИТВАМИ ПРЕПОДОБНЫХ ОТЕЦ СЕРГИА И НИКОНА

Царствующему граду всeми злыми одержиму бывшу во обстоянии ложнаго царя с Польскими и Литовскими людьми и с Рускими измeнники и гладу велику належащу, тогда же и Троицкой Сергиев монастырь во осадe же бысть. Купцы же Московстии во един совeт сопокупльшеся и повсюду от имeний своих дающе на закуп, еже бы им и от прочих градов и сел всяко жито изкупити; и сиа собирающе не вскорe продаваху, но ожидающе, дондеже отягчится цeна, и сугубо десяторицею прикуп хотяще восприяти. И немощнии имeнием всяко до конца оскудeваху; отвнe-же люту мечу яростному зeльне належащу. Всяко убо богатство к житопродавцем преходит, убозии же от глада злe мучими скончевахуся. Сицевая убо зря, царь Василий стeсняется болeзнено сердцем и повелeвает житопродавцем во едину цeну продавати и купити; но никако о сем небрегше житопродавцы. Державный же покусися не единою градским законом смирити сих. Сего же ради, елико убо в прочих градeх и селeх закупленаа ими, сташя недвижима и к царьствующему граду не проходима. Царь же и от прочих градов мнeв искоренити сих умысл, но никако же возможе; паче же на горшая обратишася. Мнози же на царя и на святителя вооружаются, глаголюще: «Сий убо глад и мечь царева ради несчастиа». И ина многая блядословяху.

Но вся совeты тщетныя разсыпа Господь Вседержитель сицевым образом. Созвану бывшу всему народу всякого чину в дом Матери слова Божиа, и сих святeйший патриарх Ермоген много поучая, дабы в любовь и в соединение тeх привести и на милосердие превратити, потом же и царь молит всeх от вельмож и до простых людей, чтоб на купилищи всенародном продавали всяко жито во едину цeну и не возвышали цeны и сильнии имeнием не закупали б на много время и не оскудeвали маломощных. Они же, в храмину немилосердиа вскочьше и двери жестосердиа закрeпльше, со унынием лицемeрным отвeщаху: «Ни, царю праведный! Ни, владыко святый! Вси не имамы чрез потребу, но токмо на мало время». Всeм же исходящим со отрицанием, и всяк койждо себе щадяще, а не Господа славы Исуса Христа ищуще. Тогда же дав Бог совeт святителю и царю и никому же увeдавшу смысла их, что ради се бысть. Призывают убо инока Авраамиа, келаря Сергиева монастыря, рекше: «Се, Аврамие, зриши, колик народ гладом погибает и неволею прилагаются ко врагом, не имуще потреб осадных. Ты же сотвори повелeнное нами: елико убо имаши жит в житницях чудотворцовых, продаждь от сих на купилищи всенародном малeйшею цeною». Келарь же повелeнное царем и патриархом вскорe сотвори и извести повелe двeстe мeр ржи. И наченше продавати по два рубля четверть по повелeнию цареву. Житопродавцы же зелнe гнeвахуся и оцепенeваху. Слышано бо бысть им, яко вся запасная сокровища великаго чюдотворца распродавати и на долго время прострется обнижение цeне и бeдам их велик убыток будет. Добрeйши же начашя спускати цeну и уставишяся на мeрe в дву рублeх на долго время. Благодарственыя же хвалы и радостныя пeсни великому и богоносному чюдотворцу Сергию от всeх возсылаеми бываху, зане от дому его начятся добродeяние. И тако молитвами чюдотворца облегчися брань, еже от диавола. И инeми же потребами тогда поисполняхуся, но ради неотступнаго врагов обстояниа паки начинается злоба. Паки житопродавцы возвысишя цeну хлeбу злeйши перваго. Первым же образом исходит повелeние от царя и патриарха ко Аврамию. Старец же невeдомаго ради конца бедe о сем ужасеся и к царю глаголет: «Да чeм, благочестивый царю, препитаются вси сущии с нами в дому чюдотворца? А уже ниоткуду помощи надeемся»! Державствующий же отказует: «Аще цeна десяторицею возвысится пред нынешним, то аз от сокровищ своих имам тя питати со всeми твоими, токмо не ослушайся». Келарь же, помыслив перваа чюдеса чюдотворца и обeщание его к дому своему, и воздохнув, возрeв ко образу чюдотворца и прослезився, рек: «О, великое свeтило, устрой полезная душям нашим и спаси нас, конечнe погибающих!» И повелe слугам в куплю извeсти еще двeстe мeр от житниц, и по прежнему продавати. И паки бысть радость миру и болeзнь житопродавцем.

В житницы же служебник1 именем Спиря прозвищем Булава, пометая житницу на хлeбы братии, видит из стeны из щели рожь текущу. И пришед начат обметати рожь в мeсто. Та же ужасеся: уже бо до пяти четей намел в мeсто ржи, а из щели не престает текущи. И скоро призвав слугу приставника именем Июду, и глагола ему: «Что се, брате? Аз не престаю сметаа, а из щели рожь течет не престающи». Шедша же оба, возвeстиста келарю о сем. Старец же пришед и видe промысл великого чюдотворца и повелe престати метущим. Тeм убо хлeбом текущим весь осад изсидeшя вси людие в дому Богоявлениа на подвории чюдотворца Сергиа. И не токмо бысть довольно на подвории чюдотворца но и множеству приходящим до преизобильства.

О сем же паки дивно есть. Егда убо оскорбятся служебницы, тогда малeе бывает потребных во всeх службах; егда же всeм требующим и просящим довольно подают, тогда зeло преизобильствует благодатию Господнею и молитвами чюдотворца.



Оглавление

Богослужения

12 апреля 2021 г. (30 марта ст. ст.)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X в. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 303). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).
06:30 Постовая служба
Сергиевский Трапезный храм

16:45 Вечернее богослужение
Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.