Глава 48

Глава 48

О ЯВЛЕНИИ ЧЮДОТВОРЦА СЕРГИА

Дивный же в чюдесeх великий Сергий паки является пономарю Илинарху, глаголя сице: «Рцы братии и всeм ратным людем! Почте скорбят, что вeсти послати к Москвe нельзя? Аз послах от себе к Москвe в дом Пречистые Богородици и к Московским чюдотворцем всeм молебное торжество совершити трех учеников своих: Михeа, да Варфоломeа, да Наума, в третьем часу нощи. И воры и Литва видeшя их. И почто слуга не возвeстил, еже слыша от врагов, что видeша их; к монастырю бо пришедше о том сказашя сами? Вы же шедше из града глаголите врагом: «Видeсте вы старцов, почто не изымасте их? Се будет от них на вас побeда, да и на Москвe всему граду будет вeдомо о них»; – еже и бысть.

Видeшя бо их в то время на Москвe пришедших со множеством хлeбов печеных на возилех на Троицкое подворие в Богоявленский монастырь; и невидими бышя. О сем убо впреди слово изъявлено будет в 58 главe1, нынe же сие оставльше и еже во обители чюдотворца во осадe сотворшееся да глаголется.

Воеводы же и все воинство, сия слышавше от Илинарха, и начашя испытывати, кто у Литовских людей что слыша. Слуга же Федор Чюдинов исповeда все по ряду сице: «Мнe убо на сторожи хранящу повелeнное, и подшедше близ сынове вражии, грозяще глаголаху: «Что надeетеся о сем, еже посласте трех мнихов к Москвe, не минуша бо сторожу нашу; аще и два утекше, но единого поймахом». Мнози же не имуще о сем вeры. И во вторый день воевода посла за город дворян и нарочитых от воинства к паном на искус о старцех увeдeти; и не согласны быша рeчи от панов глаголющих: «Послали де вы к Москвe трех мнихов, под двема лошади кари, а под третьим стреката2; и на сторожу нашу наeхали, и сторожи наши их перехватали, и дву казнили, а третиего к царику послали». Инии же воспрещаху между собою: «Не лжите», – глаголюще, – «никого же не поимахом». И таковаа нeцыи от православных слышавше и смeющеся им глаголаху: «И хто именем они, их же в вязнех3 держите, и каковы образом? И что вeстей сказашя вам?» И ругающеся они словесы мятяхуся. Воеводы же, посовeтовавше и просяще общей милости у Живоначальной Троицы, и изшедше на выласку истиннаго ради увeдениа чюдеси. И взяшя языка нарочита шляхтича и возвратишяся во град ничим же не вреждены. И в роспросe и у пытки пан сказал: «Поeхали де от вас к Москвe три мнихи и наeхали на нашу сторожу, и они за ними гонишя, да не догнали. Се же паны солгашя, что поймали; истинно вам сказую, яко не поймали ни единого, лише бахматы свои поморили; под старцами же шкапы4 добрe худы, но яко крылаты». О сем же вси радостным сердцем благодарение воздаяху Владыцe всeх Богу и угоднику Его, великому Сергию чюдотворцу. И по времени, егда получишя возможение и о всем о сем к царю Василию писанием возвeстиша.

О ТОМ ЖЕ СВИДEТЕЛЬСТВО

И того же дьни вечер, в он же истино изыскано и увeдено бысть пришествие нетлeнных гонцов, старец нeкто в больницe немощен бeяше и слыша таковаа глаголемаа о чюдесeх великого Сергиа чюдотворца и размышляше, лежа на постели своей просто5: «Какие то лошади, и будет ли то истина»? Сиа же ему мыслящу, обратися к стeнe; и се слышит больницу ту оттворшуся и топот ног идущу. Он же не обратися позрeти, занеже мног вход и исход больным тогда в келии той; и мнози бeднии от мирских чади ту же живуще. И слышит старец той кличюща его: «Обратися сeмо, да скажу ти нeчто!» Старец же не обратися к нему и рече: «Скажи, брате, что есть; не могу убо превратитися; вeси и сам, яко болен есмь». Той же паки рече к нему: «Обратися! Что ленишися?» Старец же отрече: «Не хощу вредитися, повeдай просто»; мняше бо старец, яко тоя же келии нeкто се глаголет ему; тeм же и не хотяше зрeти на нь. И премолчав предстояй начат поносити ему глаголя: «Что безумствуеши, старче; что непокорив еси? Се ли иночество ти? Или нeсть у Бога милости, еже подати здравие немощи твоей?» Старец же о поношении размышляше и в себe мысля: «Кто напрасньствует6 ми, кого же аз оскорбих?» И восхотe обратитися; и всею силою двигся, и се на ногу своею здрав ста. И позна чюдотворца по образу написанному на иконe. Глагола же ему великий чюдотворец Сергий: «Что сумнишися? Истинно послах учеников своих». И старец, прост сый, и рече: «И на чем послал еси, государь нашь?» Преподобный же отвeща: «Их же конюшей Афонасей Ощeрин скудости ради корма трех слeпых мeринов в надолобы изгна внe монастыря, на тeх послах. Повeждь же всeм о сем: не толико ми гнусно смрад блуда согрeшающих мирян, елико же инок небрегущих своего обeщаниа. И под стeнами града обители моея всeх врагов пришедших потреблю, нечисто же во обители сей и двоемыслено живущих погублю и со осквернившимися управлю». И се рек, невидим бысть.

Старец же разумe себе здрава и страхом многим одержим, и плакася до утрени о прерeковании ко святому. И о себe7 прииде в церковь и повeда всeм чюдотворца глаголы. И поискавше всюду тeх меринов слeпых и не обрeтошя. Или кто видe их, в слух ни у кого же не услышашя. И увeришяся истинно по словеси святаго Сергиа чюдотворца, и воздашя славу вси о сем Господу Богу, Творящему дивная. Сих же ученик святаго пришествие не невeдомо бысть в царствующем градe Москвe. О сем убо, паки глаголю, въпреди слово изъявит в 58 главe8.



Оглавление

Богослужения

12 апреля 2021 г. (30 марта ст. ст.)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X в. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 303). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).
06:30 Постовая служба
Сергиевский Трапезный храм

16:45 Вечернее богослужение
Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.