Глава 46

Глава 46

О ТРЕТЬЕМ БОЛЬШОМ ПРИСТУПE И
О ОБМАНКE НАД ТРОИЦКИМИ СИДEЛЬЦИ

Ждуще же, иже во осадe сeдящеи в Троицком Сергиеве монастырe, князя Михайла Васильевича Скопина. И се извeстно бысть всeм людем, яко собрашяся вси вкупe от Тушинскаго ложнаго царика, и от Сопeги ис под Троицы, и из ыных градов многие Поляки и Руские измeнники и поидошя против князя Михаила и против Немецких людей. Богу же отмщающу кровь раб своих, вопиющих к Нему день и нощь, и тако всеоружных сотре Господь силою своею, и возвенe о сем слух во всей Росии. И трезвы и вооружены Поляки на одрeх почити возлегают и уже к тому другом своим, Руским измeнником ни в чем не вeрят, и раздeленныя домы и имeниа оставляют, и плeненых жен и девиц вся помещут; и в подарцeх тeх мнози не приимают, но вси ко брани оружиа очищают, готовящеся звeрски к напитию крови. И оставляют ради задержаниа князь Михайлову воинству во градeх надежных борзобeгцов; сами же злeйши от всего воинства отлучаются, изыскивающе, кто еще вeрен им от Руских измeнников; и с тeми совeт укрeпляют о сем, что, оставя прочаа грады, взяти Троицкой монастырь. И всe пути к царствующему граду тeм займутся, но смущающеся о том, занеже множество их погибло под Троицким Сергиевым монастырем.

Но что творит вселукавый? Влагает мысль Руским сыновом от ближних градов, и о каковe безумии прельстишяся и совeтующе рекошя: «Аще убо стояще пребудем с Поляки вкупe на Москву и на Троицкой монастырь, то помeстья наши не будут разорены». О прелести вражиа! Тлeннаа имeниа соблюдающе, нетлeнныя же душя в вeчныя муки отсылающе; богатство храняще, главы же своея не щадяще. И тако совокупльшеся з Зборовским полком и с тушинскими Литовскими людьми и с Рускими измeнники и от многих градов дворяне и дeти боярские. И тако вси приидошя под Троицкой Сергиев монастырь и объявивше множество силы своея избранныя и множеством богатства своего хвалящеся, играюще же во многиа игры и посылающе ко обители чюдотворца Руских людей простую чадь с вeстию и научающе глаголати, что Нeмец и Руских людей побили и воевод поимали. А князь Михаил добил челом1 на всей воли панской. И зовуще из града на зговор Михайло Салтыков, да Иван Грамотин Троицких людей и сказываху, что и Москва уже покорилася, и царь Василей и з бояры у нас же в руках; тако же и дворяне с клятвою лжуще во едину рeчь с Поляки, и ни в чем же не разньствоваху, глаголюще: «Не мы ли быхом с Федором с Шереметевым? И се вси мы здe. И каа вам надежа на силу Понизовскую? Мы же познавше вeчнаго своего государича, и сего ради вeрно служим ему. Царь же Дмитрей Ивановичь посла нас пред собою. Да еще ли ему не покоритеся, то сам за нами приидет со всeми Польскими и Литовскими людьми, и со князем Михайлом и с Федором Шереметевым и со всeми Рускими людьми. Тогда уже челобитья вашего не приимем». И ина многая приeжжающе блядяху льстяще. Таковeми бо змииными лестьми многие грады прельстивше погубиша.

Милостию же Пресвятыя Троица не токмо умнии, но и простии не внимающе сему никако же, но единeми усты вси отвeщеваху: «Господь с нами, и никто же на ны! Добро убо и красно лжете, но никто же иметь вам вeры; и на нь же пришли, творите; мы же готови есмы к вам на брань. Аще бы есте сказали нам, что князь Михайло под Тверью бреги поровнял телесы вашими, и птицы и звeри насыщаются мертвости вашея, то добрe быхом вeровали; нынe же, вземше оружиа, пронзем сердца друг другу и растешемся польма и разсeчемся на части. И его же во вратeх небесных оправдит Господь, той есть творяй и глаголяй правду».

Видeвше же злии врази, яко не ищут Троицкие сидeльцы живота, но смертнаго пиршества любезно желающе, и тако ко второму дни на приступ строятся. Пан же Зборовской, ругаася и понося Сопeге и Лисовскому и всeм паном, глаголя: «Что бездeльное ваше стояние под лукошком? Что то лукошко взяти, да ворон передавити? Се убо вы нерадeнием творите и хощете чернью збитою взяти». И уготовавше же ся сами к приступу, а чернь отослашя от себе, разве казаков Лисовских; и положивше совeт на сонных приити в ту же нощь, как пришел Зборовской от брани со князем Михаилом, и с ним прииде Лев Плещeев, да Федор Грыпунов. Глаголют бо, яко на ту нощь видeшя Литовские люди с небесе велику звeзду спадшу среди монастыря и разсыпашяся от нея по всему монастырю огненыя искры.

Бысть же сей приступ третий великий июля в 31 день, канон Госпожиных заговeн2. Во обители же чюдотворца тогда здравых отнюдь болe двою сот человeка не бяше. В нощь же ту, егда к приступу уготовашяся Литовские люди и Руские измeнники, тогда на воздусe луны, яко огнь, скакаху, и всю нощь от небесных звeзд свeт сиаше великий, и яко видящеся падаху над монастырем и въокруг монастыря. Троицкое же воинство и вси православнии христиане, мужи и жены, бьющеся со враги чрез всю нощь беспрестанно, яко и на прежних приступeх.

И ино же прежним подобно явление бысть, яко же прежде многим начальником кровопийцам во снe, и тии в суету сонную вмeнишя. Нынe же на увeрение истинно не во снe, но на-явe показася текуща рeка. Но в то время о сем ни что же во обители чюдотворца увeдено бысть, по престатии же ран праведных наказания от Господа и уже в покаании с клятвами имени Божиа истинно свeдeтельствовася сице.

Повeда Андрей, зовомый Болдырь, атаман казачей, и с сущими под ним казаки; и сии по обычаю своему готовящеся к приступу и позападше3 около прудов, ждуще времени; и се видят явно, яко течет рeка велми быстра между ими и монастырем, в волнах же сломленое великое колодие, и выскидие4, и лeс мног несет и с корениа же несет великое древие, камень и пeсок изо дна, яко горы велики восходяще. Бога же свидeтеля представляя тому, яко видeшя два старца сeдинами украшена, яко снeгом, и кличюще с града ко всeм, видящим сиа, вопиа же гласом великим: «Всeм вам бeдным так плыти, что о себe не разсудите!» «Нам же друг з другом шепчющым: «Что ся вам видит и слышит, братие?» И вси единогласно друг ко другу глаголахом: «Се не привидeние, но яве видим реку грозну текущу и страшно ломлющу древеса и выскитие и камень мещущу изо дна». И сиа глаголюще, на старца же вси зрeхом вкупe. Вeдуще же вси, яко нeсть меж нами и монастырем рeки и нeсть древес великих, и начахом вси скорбeти глаголюще: «Се знамение всeм нам быти побитым». И еще слышахом глас глаголющ многих по граду: «Ложитеся спати, нeсть убо и не будет ничто же». И медлящим нам в совeтe, и не видeхом рeки, и все бысть, аки и прежде. И егда хотeхом бeжати, и внезапу поидошя со всeх стран к приступу; и мы убо, аки связани и гонимы, идохом к смерти и не удержавшеся с прочими двигнувшеся. И слышахом, з города прежде дважды или всего трижды стрeлиша, и за измeну нашу вражию с сторону нашу много побитых обрeтшеся, а невeдомо, хто их побил. И стремглав вспять неустройно вси мещущеся, от приступа того разбeгошяся, и к тому прочее на приступы не приложишя приходити. На стeнe же градстeй едину жонку убишя и никого же, кромe еа, не ранишя.

Зборовской же избранное воинство оружных людей многих изгуби. Его же слезна зряще, Сопeга и Лисовской с своими воинствы подсмeваху: «Что ради не одолeл еси лукошку? Исправися еще, толик еси храбр, не посрами нас; разори, шед, лукошко сие, учини славу вeчную королевству Польскому. Нам не за обычай приступы; ты премудр, промышляй собою и нами». И их же сия от видeвших нас остави Господь на покаание5 и на обличение самeм себe. Аз же Андрей с ними всегда плакахомся и размышляюще, да не како живых нас пожрет земля. И улучивше время, тай отбeгохом.



Оглавление

Богослужения

12 апреля 2021 г. (30 марта ст. ст.)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X в. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 303). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).
16:45 Вечернее богослужение
Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.