Глава 40

Глава 40

О ЗАСЫЛКE ОТ ПАНОВ ТРУБАЧEЯ ПАНА МАРТЬЯША

Видяще же врази, яко не успeвает совeт их лукавый, но разрушается. Тeм же и мнози многажды с лестию приeждяще и творящеся приятельствующе и многажды сказующе дeемаа и умышляемаа ими, и истинно безо лжи тако бываше по их скаскe. И немощни и от пианства просяще опохмелитися, Троицкое же воинство сиа возвeщающе архимариту и воеводам; и повелeнием их приемше от чашника с погреба меду, и исхождаху к паном с питием, дабы кого чим уловити от них. Они же пивше и отхождаху. Иногда же нeцыи от них, вино принесше, меду прошаху на него. И такова дружба без бeды не бываше, обоим обманывающимся людем: или убо кого возьмут в языки, или убиют.

Сопeге же окаанному бeяше трубачей лютор, Мартьяшь имянем, зeло вeрен; и той, укрeплен от Сопeге, посылается с похмелными ко обители чюдотворца, опохмелитися просити меду. И по обычею лщениа ят бысть и приведен во обитель святую; готов враг сам сый вдадеся. Приведену же бывшу к воеводам, и по научению Сопeги повeда за собою добрыя рeчи и годны всeм во осадe. И того ради не бысть убиен. И по днех приходящих вся збывахуся по его рeчем. И впредь инаа каа речет, то вся збывахуся. Извeсти же о себe, яко и грамотe Польской горазд и переводити писание добрe свeсть. О сем угоден бысть воеводам. И поносяше злe емлемым во языцeх и ругаася вeрe своей, аки нелицемeрно. Входя же и исходя пред воеводою, начат же на выласки исходити; и служа нелицемeрно, бьяшеся крeпко и от всeх почитаем и любим бeяше. И ходя с воеводами по граду и в башнях, и к пушкам, и к пищалем, прицeлей смотряше и правe прицeли устрояше, и много пакости Литовским людем и Руским измeнником от него бываше; и въпреки многажды с воеводы глаголаше, и на его словесeх сбывашеся. Аще ли же когда кто ослушается его, то зло случашеся. Воевода же, князь Григорей, яко родителя своего почиташе и во единой храминe почиваше с ним; и ризами свeтлыми одeян бысть, и не бe слышати о нем слова лукава; и мнози правдодeаниа его ради стыдяхуся его. И всяко недобро творимое о промыслe ратном извeщаше князю и, паки зeло скорбя, лицемeрствоваше. И уже начят князь и нощию посылати его досматривати стражбы и никогда солга воеводe ни в чем.

О НEМЕ И ГЛУХЕ ПАНE,
КАКО ОБЛИЧИ ТОГО МАРТЬЯШЯ ИЗМEНУ

По нем же и другий пан предадеся, нeм сый и глух, его же паны Мартьяшем же нарицаху. И той Мартьяш зeло яростен и силен бe и послужи в дому Пресвятыя Троица, яко же истиннии христиане. Толико же знаменит бe в Поляках и во измeнницeх, яко и храбрии не смeюще на нь наступати. Нeции же, именем его страшаще, прогоняху нечистивых, и пeшь коннаго не бояшеся. Глухоты же ради своея на боeх вертящеся и обзираася, дабы не убиенну быти откуду. На приступeх же никто же поспeшен таков явися камением метати, яко же сей нeмко; аще ли же оружием когда биася, то жилы рук его скорчевахуся и едва разводящася, и не могий в руку своею держати ничто же. Се же дивно бeяше, яко нeм сый и глух, но како разумe о велицем богоносном отцe нашем Сергии: приходяще бо к церкви Пресвятыя Троица и не дерзаа входити в святую церковь, но против гробу чюдотворца едину половину двери отворяа и воздeваа руцe и немуа вельми с плачем, и ударяшеся о помост пред церковию. Невeдомо, по явлению или от смерти бeгаа предася, или просто случаем, един се Господь вeсть. Той же Мартьяшь нeмко вмeсто глагола рукама розводя и нeмуа, указуя персты о вещи какой, или о дeлe творимом, или человeка, или животно сказуа, персты же начертаа. И близ бe воевод, и все разумeваху воеводы указание его в немовании.

Сима же двeма Литвяком случися быти на обeдe у слуги Пимена Тененева; и по обeде начашя играти тонцы1; во игрании же том отскочи той нeмко пан от Мартьяша и нача зубы скрежетати нань и плюваше к нему. Той же Литвяк, очима на нь недобрe позрeв, и искочи скоро вон. Прилучшии же ся ту не разумeшя между има бывшаго. Нeмко же скоро побeжа ко князю Григорию Борисовичю и прискочив слезен2 и ударися чрез обычай пред ним и начертаа рукама взяти того пана повелeваа. Князь же истяза вины на нь, он же по кулаку кулаком биаше и хватаа рукама стeны келейныа и на церкви и на службы монастырьскиа и на стeны градскиа указуа и начертая на воздух всему взметнутым быти; и воеводам указуя посeченым быти и всeм во обители сожженным быти. Сиа же князь разумe от него, и Мартьяша сохраньшася поимаша и многими муками и огнем едва довeдашася.

И повeда той окаанный Мартьяшь всю измeну свою. Хотя бо злодeй у пушек иззабити затравы3, а порох прижещи; и еще сказа, яко и нощию с паны под стeну приходящими часто бесeдоваше, единeм словом разум тeм подавая и на стрeлах грамоты тем низпуская. В нощь же ту окаанный хотяше Поляков на стeну немногих впустити с ними же пакость содeяти наряду и зелию, а прочим присрочил к приступу готовым быти. Но всещедрый Господь Бог нашь не нас ради окаанных, но имени своего ради святаго и за молитв угодников своих Сергиа и Никона от таковаго тайнаго умышлениа избави нас. И воспeвше тогда вси благодарственныя пeсни всeх Защитителю и Господу Богу и Его угодником Сергию и Никону чюдотворцем.

Той же пан нeмко, не вeмы что ради, измeнил, отиде в Литовскиа полки; или сего ради, яко обойдошя его на нижнем огородe пeшие Руские измeнники; он же видeв, яко убиенну быти ему от них, замомотовав4 и шапкою махаа, предася к ним. Они же ограбиша его; бeша бо на нем ризы прежепомянутаго Мартьяша трубача. И пребысть в станeх Литовских нeколико дней, паки возвратися к дому чюдотворца и паче прежняго ратоваше по христианех на Литву и на измeнники Руские.



Оглавление

Богослужения

12 апреля 2021 г. (30 марта ст. ст.)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X в. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 303). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).
16:45 Вечернее богослужение
Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.