Глава 3

[Глава] 3

О ЗАЧАЛE РАЗБОЙНИЧЕСТВА ВО ВСЕЙ РОСИИ

Послeдова же царь Борис в нeких нравeх царю Ивану Васильевичю, еже бы наполнити на край предeл земли своея воинственым чином, дабы против сопостат крeпцы были Украиныя городы, паче же Польскиа и Сeверскиа. И егда кто от злодeйствующих осужден будет к смерти, и аще убeжит в тe грады Польскиа и Сeверскиа, то тамо да избудет смерти своея. И много времени сего бысть собраниа злодeем, от лeт царя Ивана Васильевича даже и до розстриги Григориа. Разумом же и жестостию царя Ивана Васильевича не смeюще двизатися таковии змиеве; царь же Феодор, яко ужем1 твердом, молитвою своею всeх связа. В правлении же при сем велицем государe блаженнем царe Феодорe Борис Годунов и инии мнози от вельможь не токмо род его, но и блюдомии ими, многих человeк в неволю к себe введше служити, инeх же ласканием и дарми в домы своя притягнувше; и не от простых токмо ради нарочита рукодeлиа или какова хитра художества, но и от честнeйших издавна многим имeнием и з селы и с вотчины, наипаче же избранных меченосцов и крeпких во оружии и свeтлы тeлесы и красны образом и возрастом излишьствующих. Мнози же и инии, начальствующим послeдствующе, в неволю порабощающе, с кого мощно и написание служивое силою и муками емлюще. Во время же великого глада сего озрeвшеся вси, яко немощно питати многую челядь, и начашя рабов своих на волю отпущати; инии убо истинно, инии же лицемeрством. Истинствующеи убо с написанием и з заутвержением руки своея, лицемeрницы же не тако, но токмо из дому изгонит; и аще к кому прибeгнет, той злe продаваем бываше и мног снос и убытки платяху; инии же ради воровства нигдe не приемлеми бываху; инии же от неразумиа и безремества2 погибаху; инии же, срама ради, скончевахуся бeднe за отечества ради. Мнози же и того злeе сотворишя имущеи чeм препитати на много время домашних своих, но восхотeвше много богатства собрати, и того ради челядь свою отпущающе; и не токмо челядь, но и род и ближних своих не пощадeшя; и гладом скончевающихся туне презрeшя. Бяше же и се зло и лукаво во многих: лeто убо все тружаются, в зиму же не имeют гдe и главы подклонити; и паки в лeто в дeлeх злe стражут у господей своих. В сицевых же озлоблениих велико зло сотворися во всяких мeстeх, их же нeсть возможно исписати. Домы же великих боляр злe от царя Бориса распуженых3 и вси раби распущены бышя, заповeдь же о них вездe положена бысть, еже не приимати тeх опальных боляр слуг никому же. Инии же сами поминающе благодeяние господей своих и в негодовании на царя пребывающе, но времени ждуще, злe распыхахуся; инии же от глада злe скончевахуся; инии же ремеством кормящеся, овии же от родитель своих питахуся. А иже на конех обыкше и к воинскому дeлу искусни, сии к великому грeху уклоняхуся; во грады бо вышереченныя украиныя отхождаху. И, аще и не вкупe, но болe двадесяти тысящь сицевых воров обрeтшеся по мнозe времени во осадe в сидeнии в Колугe и в Тулe, кромe тамошних собравшихся старых воров.

Царь же Борис, хотя ползу сотворити питаемым от царьских его сокровищ, дабы на время оскудити нeких, инeх же бы препитати бeдных, и чрез заповeди святых отец и великих благочестивых царей и великих князей Греческиа законы содержащих и в церковных предании оскудив много во всей Росии, но таковаго ради времени не бы ему в грeх вменилося, аще бы впредь написал исправити таковаа. И се же паки неразсудно содeя, подаемую убо пшеницу от царьских житниц в приношение бескровныя жертвы всeх благих подателю, повелe вмeсто ея рож давати на приношение Богу. Но аще и не по повелeнию его, но на грeх велик житодавцы простершеся, худу бо зeло и гнилу рож даяху. Инeм же в селeх далече от царствующаго града повелeваху имати, но и то все по велицей мздe дающе и многу скорбь на пути приемлюще, и безо мзды царьских жалований никако же никому немощно восприати. Да кто о сем не почюдится? Не гордости ли се исполнено и небрежениа о Бозe? Сами убо мы вси не токмо пшеницу изъeдаем на трапезах наших, но много злата и сребра в чревеса нашя проходит от воздуха и от земли и от вод в брашнeх; дающему же пищу всякой плоти приносим гнилаа, яко же при Каинe бысть. Погордe же царь Борис в своей земли сына и дщерь свою браку совокупити, но их же языков любляше, к сим и о сватовствe посла; и от Датскиа земли государича привед, хотя дщерь свою дати зань. Но Всесильный смертию пресeче гордых смысл. Тако же и сыну невeсту изволи от Татарских царьств привести ис Хвалис. И тамо мнози от правовeрных злe погибошя от Кумык и от Черкас Горских в проходeх нужных возлe моря Хвалицкаго. И то не збысть же ся. Се же мысляше, да от востока сущих невeстою от запада же зятем примирит к себe и царьство свое укрeпит и изшедших от чресл его на престолe своем утвердит, окольним же противником страшну быти. Творимо же се бысть во время великого того глада. Но ничто же о всемирном гладe разсудив, яко на толико время простреся, и ких ради грeх наказание сицево от Содeтеля всeх бысть. Но промышляше от прочих сосeдствующих ему страшну и славну быти, еже и бысть. От Персиды бо Кизыльбашской шах велики и многоцeнны дары присла и мeсто мнeе престола царска, но от злата чиста изваанно и драгим камением многим многоцeнным украшено; и таково и прежним государьствующим в Росии не бысть почествование оттуду. От Нeмец же без образа к зрeнию их смыслов немощно представити, каковыми вещьми почитаху его. Славя же ся в мирe сем царь Борис, и поставляет царя в Касимовe; и по смерти его возгордeся той бусурман, не восхотe поклонятися восприемником того престола. Ят же бысть первоначальствующий в князeх нагайских Урус Астороханскими вои; той же лукавствуя и обeщеваася служити ему. Царь же Борис, хотя славою своею, а не яростию в предъидущаа времена укрeпити того врага, и повелe во вся царьскаа сокровища водити его и показовати вся, им же царие Росийстии величаются. И еже что годно ему, то все невозбранно взимаше. Но во время ни во что же таково величание бысть. Егда же время прииде, и тогда вси таковии врази совeсть сердца своего усты объявиша; и какова зависть сердца их распалающиася, познана бысть.

Оскверни же царь Борис неправедным прибытком вся дани своя, корчемницы бо пианству и душегубству и блудужелателие во всeх градeх в прекуп высок воздвигше цeну кабаков. И инeх откупов чрез мeру много бысть, да тeм милостыню творит и церкви строит; и смeсив клятву з благословением, и одолe злоба благочестию. И таковых ради всeх дeл, иже сотвори Борис, в ненависть бывает всему миру.

Но отай4 уже и вси поношаху его ради крови неповинных и разграблении имeниа и нововводимых дeл.

Ереси же Арменстeй и Латынстeй послeдствующим добр потаковник бысть, и зeло от него таковии любими быша; и старии мужи брады своя постризаху, в юноши премeняхуся. Над всeми же сими во обьядение и в пианство велико и в блуд впадохом, и в лихвы и в неправды и во вся злаа дeла. За вся же сиа злаа и лукаваа нашя дeла егда гладом наказа нас Господь, мы же не токмо еже к Нему обратитися, но и, злeйши гордостию возвышающеся, в горшаа и злeйшаа впадохом, и не токмо простии, но и чин священьствующих. Многа же и ина злаа, еже в нас содeяся, их же немощно исписати и изглаголати продолжениа ради немощных слуха к забытию.

И егда рекохом мир и утвержение о управлении Бориса, тогда внезапу «прииде на нас всегубительство» по апостола гласу. Не попусти убо Содержай словом никого же от тeх, их же стрегийся царь Борис. И не въста никто на него от вельмож, их же роды погуби, ни от царей странских. Но кого попусти? Смeху достойно сказание, плача же велика дeло бысть.



Оглавление

Богослужения

12 апреля 2021 г. (30 марта ст. ст.)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X в. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 303). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).
06:30 Постовая служба
Сергиевский Трапезный храм

16:45 Вечернее богослужение
Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.