Глава 1

Глава 1

Благочестивому и храброму в царeх царю и великому князю Ивану Васильевичю всея Русии самодержцу, дошедшу кончины лeт, преставися в лeто 7092-е (1584 г. от Рождества Христова), его же скипетра и всеа державы восприемник бысть сын его юнeйший Феодор Ивановичь. И той убо не радя о земном царствии мимоходящем, но всегда ища непремeняемого. Его же видя, Око, зрящее от превышних небес, дает по того изволению немятежно земли Рустей пребывание и всeх благих преизобилование. Кипяше же и возрасташе велиею славою и распространяшеся во вся страны царство его. В славe же его вознесеся брат царицы его Ирины, Борис Годунов яко же Иосиф во Египтe. И толико знаменит бe, яко и от Перьских царей и от Италии и от всего запада приносящеи дары честныя царю Феодору Ивановичю и тому Борису равноподобно царстей чести дарования приношаху. Но аще и разумен бысть Борис в царских правлениих, но писаниа божественаго не навык и того ради в братолюбии блазнен1 бываше.

Великого убо царя Феодора брата его Димитриа Ивановича не единоматерня отдeлишя на Углечь, всeх началнeйших вельмож совeтом, да в своем пространьствии с материю си пребывает. Сему же царевичю Димитрию естеством возрастающу и братне царьство и величество слышащу и от ближних си смущаему и зане же не вкупe пребываниа з братом о сем печалуяся и часто в дeтьских глумлениих2 глаголет и дeйствует нелeпаа о ближнeйших брата си, паче же о сем Борисe. И врази суще и ласкатели, великим бeдам замышленицы, в десяторицу лжи составливающе с сими подходят вельмож, паче же сего Бориса и от многиа смуты ко грeху сего низводят. Его же краснeйшаго юношу отсылают и нехотяща в вeчный покой в лeто 7099-е3. Память же его крови ради неповинныя во всей Росии торжествовася, и великим даром чюдес от Бога обогащен бысть. Егда же заколен бысть той незлобивый агнец Димитрий царевичь, тогда весь град Углечь возмятеся и, емше убийц его, Данилка Битяговского, Никитку Качалова и самого Михаила Битяговского, смерти предашя. Борис же за тeх убийц Углечан болe двоюсот человeк погуби; иных в Сибeрь сосла, инeх же в темницах лютыми смертьми умори. Матерь же его, царицу Марию, неволею постричи повелe, и пятьнадесят лет в скорби пребысть; отца же ея Федора Нагово со всeм родом его в нужные мeста розосла, даже и до смерти своея. Слух же сей злый во всю Росию изыде, и мнози скорбяще о неповинной крови. Нeцыи же без страха начашя извeщатися между собою о дeле сем лукавом. Сиа же внидошя и во уши Бориса. И в лeто 7099-е (1591 г.) царь и великий князь Федор Ивановичь всея Русии поиде в дом Пресвятыя Живоначальныя Троица. И бывшу ему во обители Сергиа чюдотворца в самый праздник великиа Пятьдесятница, в царьствующем же градe Москвe в суботу пятьдесятную всeм сущим христианом память, иже от вeка усопшим, совершающим; и абие в полудне в Чертольской улицe напрасно возгорeся колымажной двор и потом Арбацкаа улица и Никитцкаа и Тверскаа и Петровскаа и до Трубы и града Бeлово камяново кровля вся и за городом Посольской двор и Стрeлецкие слободы. И тако все Занеглинение вскорe погорe, и множество святых церквей со всякою святынею и православных христиан всякого возраста згорeшя множество много. Никитцкого же монастыря инокини числом 40, бeжашя спасатися от огня того под храм великого чюдотворца Николы на Хлыново, надeющеся на пространство храма того и на врата желeзнаа, и ту вси скончашася; и инии православнии христиане с ними же згорeшя. Боляре же вси тогда с царем бышя и немогуще прочии всeм народом избавитися от огня. Царю же шествующу от обители Сергиа Чюдотворца к царствующему граду, сътрапезники же и ласкатели Борисовы на пути всeм челобитчиком повелeшя просити милости во всeх бeдах у Бориса, царю же сицеваа во уши внести отрекошя, и тако мнози на пути припадающе к ногама Борисовама. Он же всeм повелe подписывати на челобитных противу прошениа их; комуждо и не по достоиньству, но вдвое и втрое повелe давати погорeвшим на домовное строение от царскиа казны. Боляром же и инeм от царскиа полаты сущим повелe бесчислено имати, не токмо на домовное строение, но и на ино что кто хощет; купчествующим же и всякой черни льготныя и бeлыя грамоты повелe давати. И тако многонародное Московское множество в кротость введе и прочая грады. И вмeсто еже совeтующе нань великиа хвалы воздааху ему. И таковый пожар бысть не во единой Москвe, но во многих градeх и посадeх тогда бышя великиа пожары. Боляре же и весь чин воинствующих о сем не внимающе, что будет воздаяние такову грeху; инии же и не могуще что сотворити; отъят бо Борис от всeх власть, и никто же отнюд не токмо еже вопреки глаголати ему не смeюще, но ни помыслити нань зла. Паче же всего разумных ослeпи очеса имeнием многим и трапезами сладкопитательными, по правдe же побарающих в предeлы дальние отсылаа. И тако вси совeтующеи нань престашя о отмщении помышляти.

Потом же и блаженному царю Феодору премeнившу земное царство на небесное, преставися во лeто 7106-е (1598 г.). От многих же правление держащих в Росии промышляется быти царем вышепомянутый Борис. Он же, или хотя или нехотя, но вскорe на се не подадеся и отрицаася много и достойных на се избирати повелeваа; сам же отшед в великую лавру Матери Слова Божиа воспоминаемаго чюдеси Смоленскиа иконы Девичиа монастыря и ту сестрe си царицe Ирине, уже инокe Александрe, служаше. От народнаго же множества по вся дни принужаем бываше к восприатию царствиа и молим от многих слез, но никако же прекланяшеся. Патриарх же со всeм священным собором приемлют икону Матери всeх Бога, иже и на Ея Пречистую руку воображен Младенец держай всю тварь словом велeниа, написанный Лукою евангелистом. Той убо и инии прочия святыя иконы и мощи пeшеносцы износим бывает от мeста на умоление Бориса. Он же, яко усрамився пришествиа образа Богоматере, и абие восприемлет скипетр всея Росийскиа державы.

Вeнчеваему же бывшу Борису рукою святeйшаго патриарха Иева в лeто 7107-го (1599 г.), и во время святыя литоргиа стоя под того рукою, и не вeмы, что ради испусти сицев глагол зeло высок: «Се, отче великий патриарх Иов, Бог свeдeтель сему, никто же убо будет в моем царствии нищ или бeден!» И тряся верх срачицы4 на себe; – «И сию послeднюю», – рече, – «раздeлю со всeми». Словеси же сему вси такающе и истинно глаголюща ублажающе. Двоелeтному же времени прешедшу, и всeми благими Росиа цвeтяше; Царь же Борис о всяком благочестии и о исправлении всeх нужных царству вещей зeло печашеся; по словеси же своему о бeдных и о нищих крeпцe промышляше, и милость от него к таковым велика бываше; злых же людей лютe изгубляше. И таковых ради строений всенародных всeм любезен бысть.

Оставшее же племя царя блаженнаго Феодора начат нелюбити, ради смущениа своих си ближних, и мало-по-малу начат и к смерти на сих поучатися. Клятву же к великому болярину к Никитe Романовичю Юрьеву преступи, еже о чадeх ввeренное тому соблюдение. Изверзает убо ис чести от себе Феодора Никитича и со всею братиею его и много бесчестиа и зла нанесе им, и четырех смерти предаде: Александра и Василиа, Льва и Михайла. Феодора же болшаго Никитича неволею иночествовати устрои. Иванн же токмо един от сих остася. Феодор, иже и Филарет, по многих томлениих и по умертвии Бориса возведен бысть на престол великого чюдотворца Леонтиа и прочих5. По сих же убо изгнании, и инeх многих их ради погуби. Се же мысляше да утвердит на престолe сeмя свое по себe. Рабом же на господий толико попусти клеветати, яко ни зрeти не смeюще на холопей своих; и многим рабом имeниа господарьскаа отдаа, и великы дары доводцом6 от него бываху. С великим же опасением друг с другом глаголаше и брат з братом и отец с сыном, и по бесeде рeчей заклинающеся страшными клятвами, еже не исповeдати глаголемых ни о велицe ни о малe вещи. И ради исправлениа земли воокруг в странах славен бысть и почитаем. Тако же и Росиа благодарствоваше о нем за непощадeние к злодeющим, но о сем вси скорбяще, иже неповинно от полаты его разумнии истребляхуся и сильнии в разсуждении далече отгоними бываху.



Оглавление

Богослужения

13 апреля 2021 г. (31 марта ст. ст.)

Свт. Иннокентия, митр. Московского, священноархимандрита Свято-Троицкой Сергиевой Лавры (1879). Сщмч. Ипатия, еп. Гангрского (ок. 326). Свт. Ионы, митр. Московского и всея России, чудотворца (1461). Прп. Ипатия целебника, Печерского, в Дальних пещерах (XIV). Прп. Филарета Данилевского (1841). Прп. Аполлония Египетского (IV). Сщмчч. Авды, еп. Персидского, и Вениамина диакона (418–424). Прп. Ипатия, игумена Руфианского (ок. 446). Сщмч. Иоанна Блюмовича пресвитера (1938).
16:45 Вечернее богослужение

Сергиевский Трапезный храм

Частые вопросы

Интересные факты

14 Октября 1812г. Крестный ход вокруг Сергиева Посада
В праздник Покрова Божией Матери в 1812 году по благословению митр. Платона (Левшина) наместник Троице-Сергиевой лавры совершил крестный ход вокруг Сергиева Посада для избавления города и обители от французов.